تبلیغات
فریاد ابوذر

                    فریاد ابوذر


بسم الله الرحمن الرحیم

در مقالات پیشین به این اصل پرداختیم که ازدواج موقت دختر باکره بدون اذن ولیّ، طبق نظر بسیاری از مراجع شرعیت ندارد. در این مقاله میخواهیم ابعاد دیگر این موضوع را باز کنیم.
یکی از دوستان که به منزل آیت الله سید حسین شاهرودی در قم رفته بودند (برادر آیت الله سید محمد شاهرودی از مراجع تقلید) در رابطه با شرایط سخت ازدواج در این زمان گفتگو نمودند. اینکه بسیاری از دختران به دلیل سخت گیری های پسران و خانواده های آنان، مجرد هستند و راهی برای پاسخ به نیازهای خود نمی یابند. آیا اسلام که ازدواج موقت را برای پسران حلال شمرده برای دختران راهی نگذاشته؟


ایشان فرمودند خداوند در اسلام برای هر مسئله ای راه حلی قرار داده است و ازدواج دختران نیز از این امر مستثنی نیست. چه پسران و چه دختران در صورت مخالفتهای غیرعقلایی خانواده ها میتوانند بدون اذن والدین ازدواج کنند و شرعاً هم اشکالی ایجاد نمیکند چه در دائم و چه در موقت. همچنین ایشان فرمودند که ایت الله سیستانی فتوایی دارند که بدلیل پیش بینی تبعات منفی آن در جامعه، آن را بصورت علنی مطرح نمیکنند اما بنده در عراق خدمت ایشان رسیدم و نظر جوانان را منتقل نمودم؛ ایشان در پاسخ فرمودند دختر رشیده ای که درآمد مکفی و زندگی مستقل دارد میتواند بدون اذن والدین ازدواج کند.

ایشان همچنین فرمودند بین فقهای طراز اول اختلاف چندانی در فقه وجود ندارد و نمیتوان در این زمان اعلم و عالم پس از اعلم را بطور دقیق تعیین نمود که در بحثهای احتیاط واجب بخواهیم به ایشان رجوع کنیم. بنابراین میشود بعد از مرجع، به هر عالمی از علمای طراز اول در بحثهای احتیاط واجب رجوع نمائیم. توضیح اینکه: در گذشته بین آیات عظام تفاوت زیادی در علم بود. مثلا زمان آیت الله بروجردی عالم بعد از ایشان با اختلاف زیادی از ایشان مطرح میشد و در بحثهای احتیاط واجب باید مرتبه علمی افراد به ترتیب در رجوع لحاظ میشد. اما اکنون اینطور نیست چرا که همه علما در حدود یک سطح فقهی هستند.

حتی افرادی که مقلد آیت الله العظمی خامنه ای هستند باید بدانند که ایشان در بحثهای اجتماعی سیاسی اگر بالاتر هستند به این معنا نیست که در بحثهای فقهی و شاخه های دیگر علوم دینی الزاماً بالاتر از سایر مراجع باشند (عرفان، اخلاق، فلسفه و... از جمله شاخه هایی هستند که هریک از علما در بخشایی از آنها بر دیگری برتری می یابند و چنین نیست که یک فقیه اعلم الزاما در همه این بخشها اعلم باشد) و اگر خانمی از مقلدان ایشان میخواهد در امر ازدواج موقت بدون اذن ولی که در این مورد ایشان احتیاط واجب بر عدم جواز آن داده اند به مرجع دیگری چون ایت الله مکارم شیرازی رجوع نماید صحیح است. لازم نیست اعلم بعد از ایشان را که برخی آیت الله سیستانی میدانند مورد رجوع قرار دهد. هرچند، آیت الله سیستانی هم که در رساله خود ازدواج موقت دختر باکره بدون اذن ولی را جایز ندانسته اند، آن فتوای غیر علنی را هم دارند که در استفتائات حضوری مطرح میکنند.

یک مسئله دیگر هم این است که از علمایی که آیت الله العظمی خامنه ای را اعلم میدانند برخی اعلم بعد از ایشان را ایت الله سیستانی میدانند اما برخی این نظر را ندارند. لذا نمیتوان در این مورد به اجماع رسید و بر طبق آن، مسئله حرمت ازدواج موقت دختر باکره بدون اذن ولی را با قاطعیت مطرح نمود؛ بلکه طبق آن که در اسلام بن بستی ندارد؛ ازدواج موقت دختر بدون اذن ولی حلال باید باشد. زیرا خداوند رحمن است و نیاز هیچکس را معطل نمیگذارد. یعنی اگر حتی موقتاً موسی را از قومی برای امتحان میگیرد، هارون را به جای او در آن مدت کوتاه مینشاند. با آن که نیاز به ولایت نیاز ثانویه است اما نیاز به ازدواج از نیازهای اولیه مرد و زن است. چرا که شرایط کنونی جامعه به گونه ای رقم خورده که ازدواج ها سخت شده و دختران مجرد بالای سی سال زیاد شده اند و امکان ارضای حلال نیازهای خود را نمی یابند و بعضاً خدای نکرده یا به گناه و یا بیماری های روحی میفتند.

اما باید دختران مراقب بحثهای سلامتی و حیثیتی باشند. در انتخاب فرد مورد نظر با دقت پیش بروند و حتی الامکان عقدنامه و آزمایش ایدز را پیگیری نمایند. حتما این نکته را هم میدانند که در صورت باردار شدن دردسرهای زیادی برای ایشان خواهد داشت و خدای نکرده در صورت سقط جنین هم دچار حرام قتل نفس شده اند حتی اگر جنین در زیر چهارماه سقط شود!!!

توجه: مقالات پیشین مکمل این مقاله است و توصیه به مطالعه آنها میشود:








نوشته شده در تاریخ دوشنبه 27 شهریور 1396 توسط م ک


درباره وبلاگ
آرشیو مطالب
آخرین مطالب
نویسندگان
موضوعات
پیوند ها
پیوندهای روزانه
آمار سایت
لوگوی دوستان