تبلیغات
فریاد ابوذر

                    فریاد ابوذر


بسم الله الرحمن الرحیم

مقدمه
حجامت در اصطلاح به یک روش پیشگیری و درمان بیماریها با ایجاد مکش روی پوست اطلاق می شود. حجامت با خون گیری را حجامت تر و بدون خون گیری را حجامت خشک میگویند که همان بادکش است. بادکش، خون رسانی به موضع را زیاد، موضع را گرم و مواد و فضولات بدن را جابجا میکند. گذاشتن بادکش می تواند با استفاده از آتش و ایجاد خلأ ناشی از مصرف اکسیژن داخل لیوان و یا بوسیله مکش از انتهای محجمه و ایجاد خلأ  توسط دستگاه ساکشن باشد.

 آنچه از معنای اصطلاحی این لغت در جامعه مرسوم است و هدف جزوه پیش رو نیز میباشد، همان حجامتی است که با تیغ زدن و خونگیری همراه است.



تاریخچه:

2600 سال قبل از میلاد مسیح، شاخ های حجامت در ایران وارد اصول درمان شدند. اوراق پاپیروس که از عصر باستان به دست آمده نیز نشان می دهد حدود 2200 سال قبل از میلاد مسیح حجامت امری رایج بوده است. در روایات مختلفی حجامت از سنت ها و هم چنین داروهای پیامبران شمرده شده است. از جمله روایات ذیل از نهج الفصاحه که از پیامبر اکرم (ص) نقل شده است:
"پنج چیز است که از سنت های پیامبران است: حیا، حلم ، حجامت، مسواک و عطر زدن"
و در حدیث دیگری آمده است: "حجامت، نوره و سعوط از داروهای پیامبران است"

لذا می توان گفت تاریخچه حجامت به قدمت حضور انبیاء در جوامع بشری است. بقراط که حدود 400 سال قبل از میلاد مسیح زندگی می کرد با روشهای مختلف حجامت کاملاً آشنا بود و در آثار خود به موارد استفاده و منع استفاده آن اشاره کرده است. جالینوس نیز 120 سال بعد از میلاد مسیح مطالب متنوعی در مورد حجامت در آثار خود بیان کرده است.

ابو علی سینا در کتاب قانون که هزار سال قبل نوشته شده است ، حجامت را از ارکان درمان محسوب و در بسیاری از بیماریها از انواع حجامت استفاده کرده است. جرجانی نیز در کتاب ذخیره خوارزمشاهی که از کتب مهم و معتبر طب سنتی محسوب می شود فصل مشخصی را به حجامت اختصاص داده و به نقل از جالینوس پیرامون قواعد و زمان مناسب حجامت سخن گفته است.

همه حکمای طب سنتی از جمله ذکریای رازی، علی بن عباس اهوازی، زهراوی، حکیم میسری، حکیم محمد اعظم خان، حکیم ارزانی، حکیم تنکابنی و... در درمان بیماریها از انواع حجامت متناسب با شرایط بیمار و نوع بیماری استفاده می نموده اند.  


فواید حجامت:
  • پیامبر اکرم  صلی الله علیه و آله: اگر در چیزی شفا وجود داشته باشد پس در تیغ حجّام است یا در شربتی عسل. وسائل ج17ص 54
  • پیامبر اکرمصلی الله علیه و آله :جبرئیل چندان مرا به انجام حجامت دعوت کرد که پنداشتم گویی حجامت واجب است.  بحارالانوار ج 62 ص126
  • شفای امت من در سه چیز است: آیه ای از کتاب خدا، جرعه ای از شربت عسل و نیشتر حجامت.  بحارالانوار ج92 ص176
  • امام کاظم علیه السلام: عسل دردهای نوع سرد را از بین میبرد. حجامت دردهای نوع گرم را درمان میکند.
  • در طرحی پژوهشی که در بیمارستان لقمان حکیم تهران انجام شد، فاکتورهای بیوشیمی موجود در خون وریدی(خون اهدا شده) را با خون حجامت، هم زمان مقایسه کردیم که تفاوت های فاحشی مشاهده گردید. طوری که فقط میزان کلسترول خون حجامت، ۵/۲ برابر بیشتر از خون ورید بود، بنابراین برای کاهش میزان کلسترول خون، انجام حجامت بسیار مفید است.
  • هم زمان سم موجود در خون حجامت را با سم خون وریدی مقایسه کردیم که دریافتیم سم موجود در خون حجامت ۲۳ برابر سم خون وریدی بود که با توجه به فراوانی مسمومیت های غذایی، شیمیایی، آلرژیک و تنفسی که بر اثر پراکندگی سرب و آلاینده های دیگر در محیط های صنعتی و عمومی و شهرهای بزرگ وجود دارد، حجامت برای مقابله با این تهدیدات جانی کافی است.
  • جالب است بدانید که پیامبراکرم (ص)، حضرت علی (ع) و امام صادق (ع) این موضوع را متذکر شده اند که: “سم از هر کجا وارد بدن شود، از محل حجامت خارج می شود” یا  “از موضع حجامت، چیزی جز سم دفع نمی شود"
  • میزان سمیت خون حجامت آنقدر بالاست که چنانچه سگ و گربه از آن بخورند میمیرند!
  • حجامت افراد لاغر را چاق نموده، وزن میدهد. و افراد چاق را لاغر و متناسب میکند.
  • حجامت دردهای گرم و خشک، گرم و تر و سرد و خشک را درمان میکند.  بدن را به سمت سرد و مرطوب شدن پیش میبرد و در دراز مدت بدن را گرم و مرطوب میکند، یعنی سرد اول و گرم آخر است (اعمال مذهبی غالبا همینند یعنی سرد اول و گرم آخر هستند و نهایتا باعث میشوند بدن به سمت گرمی و طول عمر به پیش رود).
  • حجامت اول پائیز پیشگیری از سرخک، اوریون، آبله مرغان، سرماخوردگی و... است
  • سم داروهای بی حسی و بی هوشی با حجامت بیرون می آید.
  • علامه طباطبایی در تفسیر المیزان دیل آیه ای از سوره اسری، از پیامبر اکرم چنین نقل می کند: اذا صعدنا الی السماء السابعة ما مررت ملک من الملائکه الا قالوا یا محمد احتحجم وامراتک بالحجامه
شب معراج زمانی که به آسمان هفتم صعود کردم به هیچ ملکی از ملائک گذر نکردم مگر اینکه گفتند: ای محمد حجامت کن و امتت را به حجامت کردن امر فرما.    بحار ج 62 ص 300 باب 89
به تبع ایشان ، امامان شیعه نیز این عمل را مورد تحکیم و تأیید قرار داده اند.
  • امیر المؤمنین علی (علیه السلام) می فرماید: الحجامه تصحح البدن و تشدد العقل . حجامت بدن را سالم و عقل را زیادت می بخشد . بحارالانوار ، جلد 62 ، ص 114


دانلود کل جزوه




نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 27 مرداد 1395 توسط م ک


درباره وبلاگ
آرشیو مطالب
آخرین مطالب
نویسندگان
موضوعات
پیوند ها
پیوندهای روزانه
آمار سایت
لوگوی دوستان